Sotto la Mole 1916-1920

Antonio Gramsci

CAPODANNO

Ogni mattino, quando mi risveglio ancora sotto la cappa dei cielo, sento che per me è capodanno.

Perciò odio questi capodanni a scadenza fissa che fanno della vita e dello spirito umano un’azienda commerciale col suo bravo consuntivo, e il suo bilancio e il preventivo per la nuova gestione. Essi fanno perdere il senso della continuità della vita e dello spirito. Si finisce per credere sul serio che tra anno e anno ci sia una soluzione di continuità e che incominci una novella istoria, e si fanno propositi e ci si pente degli spropositi, ecc. ecc. È un torto in genere delle date.

Dicono che la cronologia è l’ossatura della storia; e si può ammettere. Ma bisogna anche ammettere che ci sono quattro o cinque date fondamentali, che ogni persona per bene conserva conficcate nel cervello, che hanno giocato dei brutti tiri alla storia. Sono anch’essi capodanni. Il capodanno della storia romana, o del Medioevo, o dell’età moderna. E sono diventati cosí invadenti e cosí fossilizzanti che ci sorprendiamo noi stessi a pensare talvolta che la vita in Italia sia incominciata nel 752, e che il 1490 o il 1192 siano come montagne che l’umanità ha valicato di colpo ritrovandosi in un nuovo mondo, entrando in una nuova vita. Cosí la data diventa un ingombro, un parapetto che impedisce di vedere che la storia continua a svolgersi con la stessa linea fondamentale immutata, senza bruschi arresti, come quando al cinematografo si strappa la film e si ha un intervallo di luce abbarbagliante.

Perciò odio il capodanno. Voglio che ogni mattino sia per me un capodanno. Ogni giorno voglio fare i conti con me stesso, e rinnovarmi ogni giorno. Nessun giorno preventivato per il riposo. Le soste me le scelgo da me, quando mi sento ubriaco di vita intensa e voglio fare un tuffo nell’animalità per ritrarne nuovo vigore. Nessun travettismo spirituale. Ogni ora della mia vita vorrei fosse nuova, pur riallacciandosi a quelle trascorse. Nessun giorno di tripudio a rime obbligate collettive, da spartire con tutti gli estranei che non mi interessano. Perché hanno tripudiato i nonni dei nostri nonni ecc., dovremmo anche noi sentire il bisogno del tripudio. Tutto ciò stomaca.

Aspetto il socialismo anche per questa ragione. Perché scaraventerà nell’immondezzaio tutte queste date che ormai non hanno piú nessuna risonanza nel nostro spirito e, se ne creerà delle altre, saranno almeno le nostre, e non quelle che dobbiamo accettare senza beneficio d’inventario dai nostri sciocchissimi antenati.

(1° gennaio 1916)

Under the weight 1916-1920

Antonio Gramsci

NEW YEAR’S DAY

Every morning, when I wake up again under a blanket of sky, it feels like new year’s day to me.

That’s why I hate these new year’s that fall on the same day every year, making life and human spirit a business with its final statement and its balance sheet and its budget for the new management. They make you lose all sense of continuity in both life and spirit. You end up actually believing that from one year to the next there is an interval, and that a new life is about to begin, and you make resolutions and regret past mistakes etc., etc.. That’s what is wrong with dates, for the most part.

They say that chronology is the backbone of history; and it is. But we must also admit that there are only four or five fundamental dates, which every good person has stuck in his head, that have played dirty tricks on history. These are new year’s too. The new year’s of Roman history, or of the Middle Ages, or of modern times. And they have become so invasive and so fossilizing that we are shocked to think, at times, that life in Italy started in 752, and that 1490 or 1192 are mountains that humanity has hurdled quickly, finding itself in a new world, entering a new life. So a date can be an obstacle, a wall that stops us from seeing that history continues to unravel along the same, fundamental, unchanging line, without sudden breaks, like when in a cinema the film tears, and there is an interval of blinding light.

That’s why I hate new year’s. I want every morning to be new year’s for me. Every day, I want to come to terms with who I am, and renew who I am every day. No scheduled holidays. I want to choose my holidays myself, when I feel drunk with intense activity and want to delve into my wild side to find new strength. No spiritual time-serving. I wish that every hour of my life were new, yet drawn on those that have preceded it. No festivities in collective compulsory rhythm, to share with strangers I couldn’t care less about. We don’t have to be festive just because our grandfathers’ grandfathers, etc. were. It is sickening.

I look forward to socialism also for this reason. It will throw all these dates into the trash, all the dates which no longer make an impression on our spirit and, even if we invented new ones, at least they would be ours, and not the ones we are expected to accept without reservation from our extremely foolish ancestors.

(January 1, 1916)

Translation by ©Matilda Colarossi

Antonio Gramsci, (1891, Sardinia – 1937, Rome), was an intellectual and politician, and the founder of the Italian Communist Party. The party was outlawed by Mussolini, and Gramsci was arrested and imprisoned. At his trial the fascist prosecutor argued, “We must stop his brain from working for 20 years.”

Many of his propositions became a fundamental part of Western Marxist thought and influenced the post-World War II strategies of communist parties in the West.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

One thought on “Antonio Gramsci on New Year’s

  1. Reblogged this on parallel texts: words reflected and commented:

    “…That’s why I hate new year’s. I want every morning to be new year’s for me. Every day, I want to come to terms with who I am, and renew who I am every day. No scheduled holidays. I want to choose my holidays myself, when I feel drunk with intense activity, and I want to delve into my wild side to find new strength. No spiritual time-serving. I wish that every hour of my life were new, yet drawn on those that have preceded it. No festivities in collective compulsory rhythm, to share with strangers I couldn’t care less about. We don’t have to be festive just because our grandfathers’ grandfathers, etc. were. It sickens.”

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