FIRENZE

(Giugno, 1871)

Di Edmondo De Amicis

Un Piemontese, che deve andare a Roma tra poco, sentì il bisogno, qualche giorno fa, di mandar un saluto alla città di Firenze, e pensò di mandarglielo dalla cima della collina di Fiesole.

[…]

Per tutta la salita non si voltò mai a guardar la città. Non voleva sciuparsi l’effetto del colpo d’occhio più bello da godersi lassù, dinanzi al convento.

– Poichè è l’ultima volta che la vedo, – pensava, – la voglio veder bene, tutt’a un tratto, come al cader di un velo. – E faceva tra sè quei ragionamenti fanciulleschi che si fanno in tali occasioni, quasi per darsi un’illusione di sorpresa:

– Che cosa si vede lassù? Che città c’è nel piano? Dove sono? Dove vado?

Arrivato in cima, accanto al muricciuolo, prese fiato, e poi si voltò tutto a un tratto verso Firenze.

Lo spettacolo, quel giorno, era più stupendo che mai. Il cielo lucido e quieto di una pace allegra; una striscia di nuvole aranciate all’orizzonte; il resto puro: le cime delle colline lontane pareva che fendessero l’azzurro; una freschezza primaverile spirava nell’aria. Sotto, tutto quel saliscendi di poggi e di vallette, simile a un solo immenso prato depresso qua e là, lievemente, come dal premere d’una mano carezzevole, mossa da una fantasia capricciosa; tutto un verde leggiero, variato sui punti eminenti del verde cupo dei cipressi, disposti a file e a corone; interrotto da prati fioriti; listato di strade, di viali, di sentieri bianchi, che s’incrociano, s’inerpicano sulle cime, precipitano dal lato opposto, e spariscono e riappariscono in distanza; casette, gruppi di case, ville su tutti i rialti, nette, spiccate, che par che i colli le buttino innanzi come per porgerle; oltre la città un piano vastissimo, coperto d’una nebbia leggiera, a traverso alla quale biancheggiano le case lontane, come vele sul mare; e su tutta questa sterminata corona di colli, di villaggi, di ville, di giardini, ogni cosa che par che guardi a Firenze, e voglia scendere e precipitarle nel seno: l’ossatura d’una città immensa che non si può immaginar compiuta senza un senso di sgomento; uno spettacolo pieno di bellezza che fa pensare, e di maestà che sorride.

FLORENCE

(June 1871)

By Edmondo De Amicis

A man from Piedmont, who had to travel to Rome, felt the need, a few days ago, to greet the city of Florence, and he thought of doing this from a hilltop in Fiesole.

[…]

On his way up, he never turned to look at the city. He didn’t want to spoil the impact the beautiful view would have from up there, in front of the convent.

-Since it’s the last time I will see it, – he thought – I want to do it properly, taking it in all at once, as if it were unveiled. – And he kept having the same childish thoughts everyone has in such cases, trying to prepare himself for the illusion of surprise:

-What will I see from up there? What city occupies the plain? Where am I? Where am I going?

Once he got to the top, near the wall, he held his breath, and then suddenly turned to look at Florence.

The view, that day, was even more beautiful than usual. The intense serene sky, of a serenity that was joyous; a string of orangey clouds in the horizon; the pure contours: the tips of the distant hills seemed to slash the azure; a spring-like freshness spread through the air. Underneath, the endless hills and valleys climbing and falling, much like a vast meadow dotted, here and there, with small hollows, like the palm-prints of a loving hand, moved by a whimsical fantasy; all around pale green, variegated on the prominent peaks by the dark green cypress trees set in lines and circles; interrupted by fields of flowers; tethered with roads, boulevards, paths that meet, rise to the summits, dip down the other side, disappearing and re-appearing in the distance; houses, hamlets, villas on every knoll, distinct, so clear it seems as if the hills raise them in offering; beyond the city a vast plain, covered in a light mist through which the distant homes stand white, like sails on the sea; and on this enormous circle of hills, villages, villas, gardens, everything that seems to look onto Florence, and wants to tumble down and into her breast: the structure of an enormous city that you cannot imagine complete without a sense of awe; a sight so full of beauty that it makes you wonder, and of a majesty that rejoices.

Translation by ©Matilda Colarossi

Edmondo De Amicis was an Italian novelist, journalist, poet and short-story writer. His best-known book is the children’s novel Cuore (Heart).

The piece can be found in “Speranze e Glorie, Le tre Capitali, Torino – Firenze – Roma” by Edmondo De Amici at http://www.liberliber.it/

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This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

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