A highly insightful analysis of what is happening in Italy and the world, and why it’s so easy to ‘blame’ the refugee.

E allora?

Erri De Luca

A ognuno il suo: il diritto romano usa questa espressione per indicare lo ius/il diritto, e la iustitia/giustizia che spettano a ognuno.

La civiltà romana si è fondata su una giustizia condivisa, all’interno della quale i cittadini fanno parte di un ambiens/ambiente, ciò che circonda. Si sta dentro un perimetro civile di condiviso diritto. Quando questo vincolo si allenta, ognuno si ritrova in crisi di tutela.

Oggi si attraversa un tempo di mezzo tra: a ognuno il suo, e a nessuno il suo.

Si avverte più acuta la sindrome del confine violato. Non quello geografico, ma quello che circonda l’ambito dei diritti di ognuno. La propria iscrizione al registro dei cittadini perde valore, ci si sente spinti fuori margine. Con più aspra sensibilità si percepisce l’intruso che si presenta sul bordo sfrangiato del diritto.

I profughi sono titolari di tutele garantite dalla Convenzione di Ginevra. Già solo per questo sono percepiti come concorrenti, da chi si sente alla periferia delle tutele. Un governo italiano di oggi non firmerebbe quella Convenzione. Quelli attuali non sono abbastanza spudorati da recedere e allora ignorano e negano di fatto l’applicazione.

Non c’entra la concorrenza per il lavoro, è palese che non tolgono impiego i braccianti a orario massacrante e salario irrisorio o le badanti a tempo pieno di un popolo di vecchi.

Non c’entra la geografia dei confini: è palese che la gran parte degli arrivi prosegue oltre le Alpi. Inoltre i nuovi residenti non riducono il saldo passivo degli italiani trasferiti all’estero.

C’entra l’area nebbiosa del diritto che ha smesso di attribuire a ognuno il suo e che percepisce il profugo come un privilegiato, perché sotto tutela pubblica.

E allora? Due seguiti possibili: l’aggravarsi delle ostilità di ognuno contro il proprio simile o l’opposto, la crescita della fraternità tra chi sta brancolando.

L’ostilità rende l’aria pubblica asfissiante, come se nella composizione chimica fosse aumentato l’azoto, che alla lettera vuol dire senza vita.

La fraternità immette ossigeno dal basso e rende l’aria pubblica più respirabile e igienica. Un nuovo patto orizzontale tra cittadini, una nuova alleanza in nome dell’ossigeno dovrà stabilire un’area e un ambiente comune dei diritti.

L’azoto dei razzismi tornerà a essere sterco e concime della storia.

And so?

Erri De Luca

To each his own: Roman law uses these words to express the isu/ right, and iustitia/ justice which is due to every man.

Roman civilization was founded on common law, within which all citizens are a part of the ambiens/ environment, that is to say, what surrounds them. They live within a civic perimeter of shared rights. When this bond slackens, every man fears for his safety.

We are living in times that lie somewhere between: to each his own, and to none his own.

What becomes acutely perceptible is the encroached-border syndrome. Not the geographical border, but the one that contains our rights. Being a registered citizen loses all value, and we feel excluded, pushed to the margins. It is with embittered consideration that we view the intruder who arrives at the frayed borders of the law.

Refugees are ensured their rights by the Geneva Convention. For this fact alone, refugees are seen as competition by those who feel their rights are marginal. Today’s Italian government would never have signed that Convention. Today’s government is not bold-faced enough to withdraw from it, so they ignore it or refuse to apply it.

It has nothing to do with competing for a job: it’s obvious that labourers who work backbreaking hours for a pittance, or that caregivers who work full-time to help the elderly don’t take our jobs away.

It has nothing to do with the geography of our borders: it’s obvious that most of the refugees who arrive continue their journey north, over the Alps.

In addition, the new residents do not lower the deficit of Italians who have moved abroad.

It has to do with that nebulous area of the law which has stopped providing to each his own and which considers the refugee a privileged person, because publicly protected.

And so? There are two possible courses: the growing hostility towards our fellow man, or the opposite, the building of brotherhood among the weak.

Hostility makes our air impossible to breathe, as if there were more nitrogen or azote, which literally means without life.

Brotherhood produces oxygen from the base and makes our air easier to breathe and healthier. A new horizontal pact among citizens, a new alliance in the name of that oxygen must establish a common ground and environment for the rights of all.

The azote of racism will then go back to being the muck and manure of history.

Translation ©Matilda Colarossi 2018

First published in http://fondazionerrideluca.com/web/e-allora/.

I would like to thank the author, Erri De Luca, for his permission to publish.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

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